mandag 24. oktober 2016

En manns innlegg i MGO

Innlegget mitt til Mannegruppa Ottar:

Dette er gjengitt med tilatelse av forfatter Magnus Monkerud:

Hei, jeg leste litt om denne gruppa og har gått igjennom timelinen til gruppa, og tenkte, dette er jo en gruppe med ekte menn i følge beskrivelsen, så da regner jeg med at ekte menn tåler kritikk og/eller evt spørsmål rettet mot hva som foregår her?
Når jeg beskriver nedenfor ord som "dere" / "deg" / "man" så refererer jeg selvfølgelig ikke til alle her inne, eller til noen spesifikke, jeg henvender meg til de som føler seg truffet og/eller de som føler at det gir noen logikk det jeg skriver.

Jeg ser det er en del "reklame" som sammenligner sjikane/stygge vitser om jenter generelt "på en lukket gruppe" med muslimer som kjører over 64 stykker, og lurer litt på holdningen / tanken bak en slik sammenligning? Der jeg kommer fra, og slikt jeg er oppdratt så kalles det "stråmenn", at man setter noe opp mot hverandre som ytterpunkter / absolutte sannheter, sort-hvitt og konkluderer med at noe er greit uten å ta med i algoritmen at verden består av noen trilliarder gråtoner i mellom.

Hva er en "ekte" mann? En som har en holdning om at det er greit å gjøre narr av jenter (og muslimer for den saks skyld - selv om jeg ikke er religiøs, greit å være i mot noe, men man kommer lenger uten å generalisere / latterligjøre). Er detå være en mann å anse en gruppe på 35.000 medlemmer som "lukket" i ordets rette betydning (legg vekk Facebook-terminologi) i den grad at man kan da ture frem som man vil?, i så fall er verden en lukket gruppe på 7.000.000.000 individer, i hvertfall inntil videre til vi får besøk av livsformer fra andre systemer?

Går det an å være mann og redelig samtidig, en gentleman? Er det mulig, hva slags tanker har dere om det? I mine øyne har en gentleman ingenting med hvordan man er ovenfor kvinner å gjøre, det har med å gjøre hvordan man er ovenfor omgivelsene sine generelt, inkludert seg selv.

En del av kommentarene her til kvinner/jenter er ikke nødvendigvis diskriminerende ovenfor kjønn, men de er generaliserende og stygge, ufine, er det sånn moren og faren deres oppdro dere å snakke om/med jenter? Er ikke det litt for enkelt å ta ut hva enn man sliter med fra av frustrasjon og rette det mot andre?

Oppvekst, ekser, hva enn det er, fortid er ingen unnskyldning.
Eksempel, to gutter med hver sin familie ser familien sin bli slaktet i Uganda, rett foran øynene sine, en traumatisk opplevelse, den ene vokser opp og blir massemorder, blir tatt og skylder på sin fæle opplevelse som liten, den andre vokser opp og blir en frihetsforkjemper og gjør humanitært arbeid, på grunn av / til tross for sin opplevelse.
Poenget mitt er, uansett fortid, oppvekst, eks-damer/eks-koner dere er bitre eller sure på, er det mannlig å ta det ut på noen andre, eller er det mannlig å bite det i seg og være den beste man kan være, ikke følge "ta den ring og la den vandre" med det å tro at det er greit å oppføre seg som et rasshøl bare fordi noen har vært det mot deg en gang når du var 12.

For meg er mann å stå for det man tror på innenfor rimelighetens grenser, det betyr så langt det ikke skader andre eller en selv. Å være mann er å være produktiv, optimist, konkret og se fremover, ikke henge igjen og dvele over at man ble dumpa av en Tinderdate forrige fredag.

Å være mann er å forstå den naturlige forskjellen mellom menn og kvinner, hanner og hunner, og nå er det slik at jentene er programmert til å få viljen sin, programmert til å få oppmerksomhet og programmert fra naturen til å bli oppvartet, og en mann er programmert til det motsatte, å gi oppmerksomhet, oppvarte, å la henne få viljen sin, og å ikke ta konkurransen menn i mellom ut på dama si (feks vold/sjalusi).

Det er nok sikkert flere som er uenige dette her inne (og der ute), men sånn er naturen enten man liker det eller ikke, og man kan gjøre det beste ut av det, eller man kan gjøre det verste - det er det som skiller menn fra usikre små gutter.

Det er en god del ting skrevet her inne som er feil på alle tenkelige måter, hvor personen bak burde gå inn i seg selv og spørre seg om man virkelig står for det man skriver, eller om man bare lar seg trekke inn i massesuggesjon og gruppementalitet - det er tross alt menneskelig, men menneskelig til tross, det er en svakhet, og vitner om mangel på karakter, men det er aldri for sent å bli mann.
Jeg er spent på hvilke svar jeg får her inne nå, jeg er en voksen mann, så jeg går ut i fra at menn her inne - som nevnt tidligere - er da mann nok til å tåle en diskusjon uten å ty til klubbe og huleboeradferd som trusler og den slags. Jeg har hørt rykter om at kritikk her inne resulterer i trusler som rammes av straffeloven, jeg vil gjerne få det motbevist med denne posten - såpass kreditt synes jeg hver og en her inne fortjener, så får heller tiden vise hvem som bare usikre gutter.

Skal vi gå etter statistikk, så er det sånn at 1 av 10 kvinner blir slått betydelig av mannen sin, rent matematisk vil det si at det sitter 3500 menn her inne som har slått en kvinne med litt pluss minus. Si 9 av 10 menn angrer på den dagen de slo dama si, da er det fortsatt 350 igjen som fortsatt ikke skjønner en dritt, og sitter her inne akkurat nå og tidvis utspiller en holdning som hører hjemme i 1100-tallet.

En alpha i dag er ikke den sterkeste - han som har bola mest, eller har mest penger, eller ser best ut, men den som rett og slett er den beste, den som får alle 7,8 og 9'ere til å føle seg som 10'ere de også, som får alle rundt seg til å både føle seg bedre og ville bli bedre på en konstruktiv sunn og positiv måte - å være et forbilde, det er ekte styrke, og det er å være mann.
Å påtvinge viljen sin på andre enten ovenfor andre menn eller kvinner, overkjøre synet sitt på andre på intimiderende vis er heller ikke mannlig. Det er veldig primitivt og hirearkisk å gjøre, og effektivt i grupper (fluenes herre), men det er veldig gammeldags, og lite bærekraftig på sikt.

Som nevnt, det er 35.000 her inne, mye manneting man kan prate om uten å spytte andre i trynet av den grunn, for å spytte andre i trynet er ikke mannlig, og kanskje det bare er 350 her inne som spytter - da er det i såfall synd at de resterende av 35.000 her inne nå blir stemplet i mediene, da er det godt man har administratorer og moderatorer som kan være menn og sette ned foten raskt og nådeløst når noen går over streken slik at det ikke går på bekostning av hverken andre utenforstående eller de resterende 34150 medlemmene her inne. Jeg ser nedover diskusjonen vedrørende noen få medlemmer som gir gruppa dårlig rykte og ødelegger ryktet for alle andre i gruppa.

Jeg ser en god del rusk som kan fjernes både av poster og medlemmer her som er lite mannlig, veldig flaut og fortsatt like skadelig for ryktet til denne gruppa, jeg påtar meg gjerne oppgaven som administrator hvis man har problemer mellom å skille mellom hva som er "ok" og "Ikke ok", for dessverre er det slik at denne gruppa kommer ikke til å vare lenge hvis det hele tiden lekker uheldige utsagn fra enkelte individer med en mental kapasitet på linje med en 6 åring som ikke har lært ennå at det ikke er greit å slå og sparke de andre barna.

Jeg har også litt inntrykk av at midt i stormen så "skal man stå sammen", dette er ikke 35000 menn mot verden, eller mot kvinner som skal stå i det, det er 35150 menn som tydeligvis synes det er lurt å forsvare 350 6 åringer som på ett eller annet vis har klart å snike seg inn her.

Ta religion som en god analogi på dette - jeg er i mot moderate religiøse - ikke fordi jeg har noe i mot koselig moderat relgion, men fordi de indirekte støtter ekstremistene ved å stå i samme båt som dem, når de for lengst burde enten A: Ha hoppet av båten, eller B: Kastet vekk ekstremistene nådeløst, konkret og effektivt. I stedet sier de moderate "Men jeg er ikke sånn" mens de fortsatt står fredelig i samme båt mens ekstremistene står foran i baugen og lager sake men sikkert pinneved av båten alle befinner seg i.
Det nytter ikke å si "det er noen få som ødelegger", det eneste som nytter er å kaste ut over en lav sko, enhver minste kommentar som kan tolkes utad som nedsettende ovenfor andre.
Er det noen menn her inne som vil kommentere på denne posten så gjerne det, jeg skriver som nevnt ene og alene ut ifra hva slags inntrykk gruppa har gitt meg som mann før jeg gikk inn hit og etter å ha lest timelinen her inne - det inntrykket er veldig blandet, mye bra men også en god dose direkte flaut.

Nå har jeg delt mitt personlige syn og tanker, og har da egentlig bare ett (delt) spørsmål å stille alle som tør/vil/har interesse av å svare:

Hva gjør deg til mann, og følger du hva enn det innebærer?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takker til alle som tar seg tid til å kommentere <3