torsdag 20. oktober 2016

Å kvele en tanke...dikt og et innlegg...

Kvel tanken, jente! Ikke snakk! Sitt i ditt hjørne, vær høflig-si takk!
Ikke tenk høyt, ikke si hva du begjærer, det passer ikke, det er ei besnærende!
Din ynde skal beskues, ei tales høyt- for i denne verden betyr det ikke ett døyt!
Sitt stille, jente! Ikke fikle, ikke klå! Vi skal jo deg beskue, vær rolig nå!
Dømmes og måles, ditt ytre skal vurderes... Ditt intellekt, kan hende, bare håndteres...
Ti, jente, ikke si ett ord...munnkurv ser du, jente, tale er ikke ditt bord!
Du er et objekt! Noe vi kan bruke! Når det passer seg, så ikke hver dag eller hver uke!
Jente, kjenn din plass! Sti mellom seng, vaskerom og kjøkken-ett lukket palass!
Kvel tanken, jente!  Du skal ikke tenke selv! Ikke vis deg fram, lukk deg inne i vårt hvelv!
Stå ikke opp for deg selv, ikke beskytt de svake, for gjør du det, helvette du forårsaker!
Sitt stille, ti stille, jente- kvel dine tanker, kvel dine ord, for du skal helst KUN være vakker og holde kjeft på denne jord!

AYKS, selvkomponert dikt

                            - tanken bak diktet er det jeg har følt på de siste dagene. Vi snakker om likestilling, feminisme har vært og er et negativt ladet ord! Og det verste jeg har fått inn med t-skje er at vi kvinner oftest er våre verste fiender og særlig den generasjonen litt eldre enn jeg og det vi overfører til våre døtre.

Trump er i vinden som aldri før pga presidentvalget og kvinnene som står fram om trakassering blir mediaforfulgt, hetset og ikke minst hengt ut av kvinner og menn som støtter Trump. Kallenavnene er uendelige og jeg tar meg selv i og tenke at de er ute etter oppmerksomhet, sine 15 minutter med berømmelse...og det er så feil og tenke slik... vi ER virkelig våre verste fiender! Gutter er gutter, sier vi! Når lillejenta vår kommer hjem fra skolen og sier at en gutt i klassen er bøllete og slår, sier vi at han slår fordi han liker henne! Det er FEIL, for han skal bruke ord, si sannheten og IKKE slå eller erte henne når han liker henne!

Vi lærer jentene våre og aldri gå på do alene på utesteder, ikke la drinken stå uten tilsyn, ikke kle dere for sexy og utfordrende! Når vi EGENTLIG burde lære GUTTENE våre at klåing, slåing, kalling og overgrep/voldtekt ikke er greit! Vi tar det for gitt at gutta våre, de forstår at det ikke er ok, mens vi lærer jentene våre at de er ansvarlige hvis noe går galt! Og det er FEIL!!!

JEG aksepterer ikke at jeg skal ha munnkurv når jeg vet at det jeg har og si, faktisk er fornuftig!
Vi objektifiserer både kvinner og menn. Jeg har selv kommet med uttalelser om kjente menn som er mer enn vakre! Jeg objektifiserer ut i fra det øyet mitt liker og se på...men en "woah, han er sexy!" kontra at jeg kaller han "slutty sexy mannehore", er en vesentlig forskjell...ikke har jeg kalt en mann "knulledokke" heller...

De ordene vi bruker...de fester seg...de går ikke bort...uansett om du er kjendis eller ei, gutt eller jente...du kan få 1000 komplimenter og nr 1001 er negativ...hvem tror du sitter fast?
Vær varsom, vis vett! Vis hensyn! Ta vare på hverandre! Livet er for kort til at arven du gir fra deg, er respektløshet og hat mot andre.

Jeg prøver alltid og være en bedre versjon av meg selv enn det jeg var i går...jeg lykkes ikke alltid, men jeg streber etter det! Jeg vil bli husket som ei ok og snill dame!

Ha en strålende torsdag...
Aina

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takker til alle som tar seg tid til å kommentere <3