søndag 6. november 2016

Musikk...Lift me higher!

Jeg elsker musikk. 
I en periode av livet mitt var musikk det eneste som surret i hodet mitt. Jeg skrev tekster, laget melodier og sang omtrent døgnet rundt. Jeg var med i et gospelkor og måtte, via en venninne, slå meg fram for og bli lagt merke til. Jeg prøvde i flere uker og gi en sang til en av lederne i koret, men han skjøv den til side. Venninnen min er enormt talentfull, hun holder på med musikk på heltid i dag, hun satte sangen foran han og sa:"Spill dette!"
Han trodde sangen var hennes og så klart spilte han den. Og han likte den med en gang. "Wow!" sa han..."Når skrev du denne?"
Hun ser på meg og smiler før hun svarer:"Den er ikke min...Aina har laget den!"
Og hans respons var at han så på meg og lo før han sa:"Neida! Når skrev du denne?" 
Og hun sier nok en gang at den ikke er hennes, men min sang..."Tekst og melodi er Aina sitt!"
Og han ler på nytt, ser på meg og spør enda en gang! Og ler mens han ser på meg og nikker meg til seg. "Har du skrevet dette? Kan DU synge?"

Jeg har vært med i koret i etpar år og han lurer på om jeg kan synge!?

Jeg sang mye på fritiden min. Jeg spilte i band sammen med faren min i flere år...
Jeg sang sammen med venninnen min, ekssvigerbroren min og faren min og vi spilte i bryllup og på julebord rundt om kring, og jeg hadde det kjempemorro sammen med dem.

I dag har venninnen min eget band...Hun spiller på bluesfestivaler og har endelig begynt og få den "kred" hun fortjener i musikkbransjen. Hun har vært med på idol og the Voice, men de forstod ikke spekteret av hennes talent og antakelig ble hun for voksen for dem. Hun er ikke en blåøyd ung snelle som lar seg lure av store ord og fancye kontrakter. Hun vet hva hun vil...

Jeg? Jeg skulle ønske jeg hadde stamina til og løpe etter en karriere innen musikk, men jeg har ikke tyngde, penger eller "baller" nok...Så det ender opp med at jeg lytter til musikk, hobbydømmer the Voice via tv og synger som en galning til Sias nye album på Spotify! Og jeg tråler Youtube etter talenter og lytter til dem!
Og jeg spiller også masse Aurora og Astrid S...de er det beste vi har innen norsk musikk av i dag! Uten tvil!

Musikk er det som får meg opp om dagen. Jeg hører på musikk hver eneste dag! Det er viktig!

Syng deg gjennom gleder, sorg, smerte, kjærlighet...Det finnes en sang for enhver anledning!

Her er sangen jeg skrev til gospelkoret mitt...Jeg er ikke religiøs, men skrev en religiøs sang...Følelsene hos meg som ikke tror er nok de samme som de som tror...Og jeg ber ikke til Gud, men forstår de som vil gjøre det...tro er viktig for veldig mange, men jeg klarer ikke tro at noe er guddommelig...ikke når man ser hvor mye tragisk som skjer...Samtidig...det er tilfeldig, det er menneskeskapt, det er skjebnen...ting bare skjer... 

Lift me higher er sangen min:

Håper du liker den...
Aina

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takker til alle som tar seg tid til å kommentere <3